5 najskuteczniejszych rzeczników prasowych w Polsce

Zaktualizowano: 2015-02-13
5 najskuteczniejszych rzeczników prasowych w Polsce
Skuteczność, w rozumieniu nauk o zarządzaniu, jest określana przez stopień zbliżania się do wyznaczonego celu. Działanie możemy uznać za skuteczne, jeśli w jakimś stopniu pomaga zrealizować określony cel, a jego wynik użyteczny jest większy niż poniesione koszty. Od lat trwa dyskusja nad skutecznością i celowością prowadzenia działań z zakresu public relations. Tym samym wątpliwościom poddaje się sens pracy rzecznika prasowego, który do niedawna był głównym łącznikiem między firmą a mediami i opinią społeczną.
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Praca współczesnych rzeczników prasowych uległa transformacji, polegającej na zmianie obowiązków, zmianie sposobu prowadzenia określonych zadań, osiągania zamierzonych celów, czy zmianie strategii współpracy z mediami. Kiedy praca rzecznika staje się skuteczna? Poniżej prezentuję odpowiedź na postawione pytanie wraz z listą 5 najbardziej skutecznych rzeczników prasowych w Polsce.

Działania skuteczne, czyli jakie?

Mówiąc wprost: takie, które przynoszą zyski firmie. W zależności od sektora, w którym pracuje rzecznik, skuteczność będzie mierzona zróżnicowanymi wskaźnikami. Choć innym wskaźnikiem będzie mierzona skuteczność rzecznika prasowego banku, a innym rzecznika uczelni wyższej, komendy policji, czy zakładu przemysłowego, to wspólnym miernikiem skuteczności dla wszystkich rzeczników bez względu na reprezentowaną branżę będzie szybkość reagowania w sytuacjach kryzysowych, liczba pozytywnych komentarzy na temat firmy w mediach, stopień spójności wizerunku, zaangażowanie w interakcje z interesariuszami firmy oraz zaangażowanie w prowadzenie działań z zakresu CSR. Nie bez znaczenia jest także stopień dostępności dla mediów i możliwość skontaktowania się z reprezentantem działu komunikacji nawet w późnych godzinach wieczornych.

W kontekście skuteczności prowadzenia działań z zakresu PR należy pamiętać o dwóch bardzo ważnych kwestiach. Pierwsza dotyczy tego, że publiczna percepcja określonego problemu lub sytuacji kryzysowej jest ważniejsza od suchych faktów. Ludźmi najczęściej rządzą emocje, których zaklinaczem jest rzecznik-zawodowiec. Druga kwestia odnosi się długoterminowości i procesualnego charakteru działań komunikacujnych. Fakt, że wizerunek firmy przekłada się na jej kondycję finansową, widać idealnie na przykładzie spółek giełdowych, których ceny akcji  spadają po każdym tzw. kryzysie.  „Jako inwestorzy minimalizujemy ryzyko, że zainwestujemy w spółkę, która będzie miała kłopoty. A doświadczenie pokazuje, że problemy w obszarach pozafinansowych bardzo często wyprzedzają problemy finansowe, więc to jest typowe zarządzanie ryzykiem” – przekonuje Robert Sroka, CSR Project Manager Crido Taxand w wywiadzie dla portalu inwestor.newseria.pl
 

Najlepsi z najlepszych

Poniższy ranking powstał w oparciu i z uwzględnieniem powyższych wskaźników. Numer jeden zajmuje w nim Elżbieta Anders, rzeczniczka prasowa PKO BP. Zarówno specjaliści od PR jak i dziennikarze doceniają ją za strategię komunikacyjną realizowaną podczas kampanii reklamowej z udziałem Szymona Majewskiego. Już po czterech miesiącach od rozpoczęcia kampanii klienci założyli w banku ponad 300 tysięcy nowych rachunków i lokat, których średnia sprzedaż dzienna wzrastała nawet do 80%. Dzięki wprowadzonej strategii wizerunek banku został unowocześniony i odświeżony.

Zasłużone miejsce numer dwa należy się rzecznikowi prasowemu Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, Bartoszowi Dembińskiemu, który pełni tę funkcję od 2009 roku. Od tego czasu znacznie więcej osiągnięć naukowców z AGH jest promowanych i nagłaśnianych. Jego telefon komórkowy jest czynny 24 godziny na dobę. Jest nie tylko dostępny dla dziennikarzy i mediów, ale także na bieżąco reaguje na sytuacje kryzysowe i zarzuty dotczące funkcjonowania Uczelni czy jej poszczególnych wydziałów (przykład: bardzo dobra i szybka reakcja na odzew facebookowej społeczności http://tuudi.net/2012/09/27/gdy-z-butow-jeszcze-sloma-wychodzi#comment-5885 ).


Rzecznik prasowy AGH administrujący profilem Uczelni na Facebooku rozumie cel prowadzenia działań w social mediach, co potwierdza wyróżnienie otrzymane od serwisu wisetrends.com, które w 2013 roku doceniło właściwą strategię przyznając fanpage’owi Akademii pierwsze miejsce wśród polskich uczelni wyższych.

Na miejscu trzecim Krzysztof Grad, były rzecznik Grupy Chemicznej Ciech i jego skuteczna komunikacja publicznej oferty firmy. Miesięcznik Home & Market podaje, że spółka dzięki jego działaniom zarobiła ponad 440 mln złotych. Wzór prowadzenia działań z zakresu komunikacji wewnętrznej, dostarczania pracownikom zakładu informacji na temat bieżących wydarzeń w firmie (mailingi, newslettery, gazetki firmowe). Za czasów pełnienia funkcji rzecznika przekonywał, że partnerskie traktowanie pracowników sprawia, że stają się oni współodpowiedzialni za losy firmy, w której pracują.

Miejsce czwarte należy do Mirosława Kasprzaka, dyrektora departamentu marketingu Polskiej Grupy Energetycznej SA i byłego rzecznika prasowego PZU SA. Jego zaangażowanie w pracę dla PZU przyczyniły się do zbudowania pozytywnego wizerunku OFE PZU i uzyskania przez firmę stabilnej pozycji na rynku funduszy emerytalnych. Jego przejście do PGE łączone jest także z licznymi sukcesami, jak, np. uhonorowanie firmy tytułem „Tego, który zmienia polski przemysł” przez redakcję miesięcznika gospodarczego Nowy przemysł i portalu wnp.pl (2015).

Na piątym miejscu rankingu znajduje się Konrad Ciesiołkiewicz, były rzecznik rządu Kazimierza Marcinkiewicza (październik 2005 – lipiec 2006). Przez dziennikarzy politycznych był postrzegany jako rozumiejący nowoczesną komunikację, zawsze dostępny dla mediów, dobrze poinformowany i dobrze informujący, znający zasady public relations, skuteczny i kompetentny. Zbudowanie pozytywnych relacji z mediami to jedna z kluczowych umiejętności rzecznika prasowego, zwłaszcza w tak trudnej sferze działań publicznych jaką jest polityka.
 

W obliczu zmian

Od chwili, w której media społecznościowe stały się ulubionym kanałem komunikacji mas, rola rzecznika prasowego uległa znaczącej przemianie. Sama technologia jako taka sprawiła, że rzecznik prasowy przestał być jednym łącznikiem między firmą a światem mediów. Współczesne społeczeństwo kładzie nacisk na szybkość przekazywania informacji, powszechny do niej dostęp i możliwość wywierania wpływu. Technologia stała się jednocześnie przyjacielem i wrogiem branży public relations. Social media dały możliwość dostarczania bieżących informacji, lecz jednocześnie rzuciły wyzwanie szybkiego reagowania na powstające kryzysy. Zdaniem ekspertów, obserwowanie dyskusji w mediach społecznościowch daje możliwość zidentyfikowania powstającego problemu na długo przed faktycznym jego pojawieniem się. Zmiany w komunikacji w modelu sieciowym są ogromne, a pojawiające się propozycje zastąpniena rzeczników blogerami iście rewolucyjne. Nowe trendy przynoszą nową rzeczywistość, w której brakuje miejsca na tradycyjne podejście do komunikacji wizerunkowej.
 

 

Wasze komentarze (6)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • bwhhh

    Zastąpienie rzeczników blogerami? Serio?

    2020-11-24, 15:22
  • Synek RP

    Ja i tak uważam, ze swojego czasu najlepszym Rzecznikiem MF była i pozostanie w pamięci Pani Wiesława Dróżdż.

    2020-06-24, 23:01
  • Aga10

    Jeden z najlepszych rzeczników to Wojciech Jaros, rzecznik prasowy KHW S.A. Po wypadku w "Wujek-Ruch Śląsk" pokazał, że nie ma dla niego niewygodnych pytań i potrafi wytłumaczyć absolutnie wszystko. :)

    karabela.com.pl

    2016-05-19, 10:39
  • Piotrek

    Dlaczego w zestawieniu jest osoba, która od prawie 3 lat nie jest pr-owcem w Ciechu? a spółka w międzyczasie przeszła jedną z największych w swojej historii transformacji - pakiet większościowy dla Kulczyka + restrukturyzacja?

    2015-02-25, 18:21
  • Karol

    Dla mnie najbardziej rozpoznawalnym rzecznikiem prasowym jest i tak chyba niezastąpiony pan Mariusz Sokołowski z Komendy Głównej Policji :)

    topcontent.pl

    2015-02-17, 10:37
  • Filip

    Najbardziej podziwiam panią z PKP. Zawsze uśmiechnięta chociaż wie, że firma nie ma plusów:D

    volt-rom.pl

    2015-02-15, 21:30
Polecane artykuły
Event marketing
Event marketing - skuteczne dotarcie do odbiorcy

Nasycenie rynku w branży eventowej z każdym rokiem jest coraz większe. W działaniach związanych z PR organizacja wydarzeń tematycznych jest jedną z sprawdzonych praktyk, po która sięgają specjaliści od komunikacji. Eventy stają się coraz bardziej profesjonalne, a ich ilość rośnie. Czy event marketing dąży do przesycenia rynku, a działania z nim związane stają się nieefektywne?

epr - public relations SEO
Public relations - bezpieczne i skuteczne SEO

Public relations może być narzędziem SEO. Jednak czy e-PR jest przeznaczony dla każdego? Wiele firm uważa, że nie stać ich na usługi agencji, a sami nie są w stanie realizować działań e-PR. Jak więc je realizować, żeby pozyskiwać linki do własnej strony? W tym artykule odpowiemy na pytania związane z połączeniem działań public relations i pozycjonowania.