Jak budować bazę mailingową na blogu, by na niej zarabiać?

Zaktualizowano: 2016-06-13
email-marketing
Jako bloger, masz dostęp do źródeł dochodu, które pozwolą nie tylko pokryć koszty domeny i hostingu, ale w wielu przypadkach - całkiem nieźle zarabiać. Jeśli tworzysz dobre materiały i masz stałych czytelników, powinieneś zacząć monetyzować ruch na stronie. Narzędziem, które najskuteczniej pozwoli Ci budować, utrzymywać, a kolejno spieniężać relacje z Twoimi czytelnikami jest email marketing.
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

6 powodów, dlaczego email marketing jest dla Ciebie:

  1. Email jest po prostu skuteczny. Zgodnie z najnowszym raportem “DMA Insight: marketer email tracking study 2016”, marketerzy zaangażaowni w działania email marketigowe osiągają zwrot z inwestycji na poziomie 30 EUR z każdego wydanego Euro.
  2. Email jest popularniejszy od mediów społecznościowych. Nawet by zarejestrować się na Facebooku, musisz najpierw posiadać email. Każdy go ma, ponieważ bez emaila w internecie niewiele można zrobić.
  3. Ludzie strzegą swoich maili i nie tolerują takiej ilości spamu, jak w social mediach, co oznacza, że skoro podali Ci swój email, dostałeś także ich uwagę i zaufanie.
  4. Treści wysyłane na skrzynkę mailową mocniej trafiają do czytelnika i angażują go. Spam w emailu bardziej denerwuje, a dobry materiał bardziej cieszy.
  5. W skrzynce mailowej czytelnik nie jest zalewany masą informacji, za to w social mediach jest to praktycznie norma. Zwraca więc większą uwagę na to, co do niego wysyłasz.
  6. Email oferuje większe możliwości personalizacji wiadomości, co wbudza zainteresowanie, zwiększa otwieralność maili i klikalność linków.

 

Na początek wybierz odpowiednie narzędzie

Chcąc realizować skuteczny email marketing musisz używać systemu przeznaczonego do tego celu. Pozwoli Ci on monitorować i optymalizować swoje działania. Zobaczysz jak poszczególni odbiorcy angażują się w komunikację z Tobą i będziesz mógł odpowiednio zarządzać swoją listą. Na początek wystarczy, że założysz darmowe konto. Jeśli nie zdecydowałeś się jeszcze który system wybrać, zobacz jak bez trudu stawiać pierwsze kroki z FreshMailem.

 

Twoja baza mailingowa to fundament sukcesu

Aby prowadzić skuteczne działania marketingowe powinieneś korzystać z dobrej bazy adresów mailowych, którą sam zbierzesz. Jak to zrobić skutecznie i możliwie szybko? Zacznij od własnej strony internetowej i skonwertuj odwiedzających w subskrybentów poprzez dobrze ulokowany formularz zapisu.

 

Najlepiej konwertujące miejsca, w których powinieneś umieścić formularz zapisu

 

Na górze strony

źródło: smartblogger.com

W tym przypadku wzrok czytelnika po załadowaniu strony pada na zachętę do zapisania się. Zadbaj o to, by nagłówek był dobrze widoczny i w kilku słowach mówił o korzyściach z zapisu.

 

Popup

źródło: jonathanfields.com


Podobno nikt nie lubi popupów, ale nie można negować ich skuteczności. Tą metodą możesz skutecznie zbierać adresy email, jeśli:

  • stosownie uzasadnisz przerwanie czytelnikowi czytania (np. poprzez pokazanie mu świetnego ebooka, jaki oferujesz po zapisie i wypisanie korzyści, jakie dzięki niemu osiągnie)
  • wyświetlisz popup tylko raz zamiast na każdej podstronie bloga
  • okienko pojawi się dopiero po kilkunastu sekundach przeglądania strony, a nie w momencie jej wyświetlenia

 

Na górze sidebara

źródło: optinmonster.com

Sidebar jest istotną częścią strony, na którą czytelnicy spoglądają w poszukiwaniu odnośników, linków do stron społecznościowych, czy wyszukiwarki. Warto w tym miejscu umieścić ramkę z formularzem zapisu. Najlepiej będzie, jeśli nadasz mu kolory kontrastujące z resztą strony.

 

Na końcu wpisu

źródło: jakoszczedzacpieniadze.pl

Podsumowania wpisów są często jednym z pierwszych miejsc tekstu, które czytają odwiedzający. Również osoby, które przeczytały cały artykuł i są zadowolone z jego treści mogą chcieć otrzymywać podobne informacje drogą mailową. To dobry moment, by zachęcić do zapisu na listę.

 

W stopce

źródło: jenierteas.com


Stopka często przeglądanajest w poszukiwaniu informacji kontaktowych, czy linków do stron społecznościowych. Warto umieścić tam również formularz zapisu, by osoby chcące się skontaktować mogły zostawić nam email także w celu wysyłania newslettera.

 

Jak najskuteczniej zachęcisz do zapisu na listę mailingową na blogu?

Nie oczekuj, że odwiedzający Twoją stronę będą po prostu zostawiać Ci swój adres email. Przygotuj dla nich coś w zamian. Zachętę, która przekona ich o tym, że otrzymają dostęp do wartościowych treści, przesyłanych regularnie na skrzynkę. Przygotuj materiał premium, który będzie dostępny dopiero po podaniu maila.

Pamiętaj o tym, że taki materiał powinien być czymś, czego na prawdę chcą Twoi odbiorcy.  Jeśli nie wiesz do końca co mogłoby ich zainteresować, przeprowadzić ankietę z użyciem Google Forms (dostępne z Twojego konta Google), gdzie zapytasz o ich zainteresowania, potrzeby, obawy.

Obraz tego, co najbardziej przyciąga czytelników na Twojego bloga masz również w Google Analytics. Przeanalizuj tematykę notek, które generują największy ruch i na tej podstawie zaplanuj temat swojej treści premium. Kilka przykładów takich treści znajdziesz poniżej:

 

1.) Filmy wideo
Popularność wideo w sieci rośnie dynamicznie. Wg danych IAB, czterech na pięciu internautów ogląda regularnie wideo w sieci, a prawie połowa gotowa jest za takie oglądanie zapłacić. Udostępnienie filmów wideo w zamian za zapis na listę może się okazać bardzo silnym magnesem przyciągającym subskrybentów, szczególnie w młodszych grupach wiekowych, które są bardziej przyzwyczajone do konsumpcji treści wizualnej, niż tekstowej w internecie.

2.) Ebooki, zbiory artykułów, obszerne poradniki
Sugerują wartość wyższą, niż wpis blogowy, czy infografika. Nie są tak interesujące, jak filmy, ale jeśli obiecują dostarczenie wartościowej wiedzy, czytelnicy chętnie podają swoje adresy email, by je pobrać i w jednym miejscu mieć zebraną obszerną wiedzę na dany temat.

3.) Kurs internetowy (kilkudniowy)
Stworzenie kursu internetowego, który uczy ludzi czegoś związanego z tematyką bloga zaangażuje ich na dłużej, niż jednorazowe wysłanie poradnika.

4.) Darmowe narzędzia
Przydatne aplikacje, wzory dokumentów, checklisty, czy templatki, które kolejno czytelnik wykorzysta na własne potrzeby, to następny wysocy skuteczny magnes, który pozwoli Ci budować listę mailingową.

 

Zadbaj o odpowiednią nazwę treści premium

Musisz pamiętać o odpowiedniej, interesującej nazwie, która skłoni do zapisu. Nie stosuj nudnych lub nic nie mówiących nazw w stylu “Twój lepszy dom”, albo “Kosmetyki 2016”.

Dobra nazwa powinna spełniać standardy dobrego nagłówka - niech zawiera liczbę, pobudza emocje, zapowiada duże korzyści z posiadania tego materiału, dokładnie opisuje to, co znajduje się w środku i jest pisana prostym językiem.

Przykładowo::

  • “Jak stworzyć stronę internetową, która zwiększy Twoje przychody o 30%?”
  • “Kalkulator wydatków - narzędzie, które oszczędzi 25% Twojego dochodu”
  • “120 sposobów na niezapomnianą randkę”

Niech to będą nazwy, które od razu zachęcają do odebrania materiałów i nie wymagają zastanowienia się.

 

Zamień czytelnika w klienta

Około 98% osób po raz pierwszy odwiedzających stronę internetową NIE dokonuje zakupu, dlatego nie skupiaj się na sprzedaży i kliknięciach w linki partnerskie przy pierwszej wizycie. Zamiast tego zainwestuj w bazę mailingową. Na potrzeby tego artykułu przedstawiam Ci uproszczony lejek marketingowy, który ma zastosowanie w blogowaniu.

UWAGA: Mimo, iż temat artykułu nie obejmuje social media, na każdym etapie lejka tworzenie skutecznej mikro-treści i ciągły kontakt z odbiorcami są bardzo istotne i nie mogą zostać pominięte. Możesz się tego nauczyć z książki “W market(r)ingu” Garego Vaynerchuka.


 

Górna część lejka

To etap, w którym odwiedzający po raz pierwszy spotykają się z Twoim blogiem i artykułami. W tym momencie jest ich najwięcej, ale większość z nich nie przejdzie w dół lejka. Na tym etapie istotne jest dostarczanie świetnej treści i zachęcanie do zapisu na listę mailingową oraz śledzenia Twoich profili społecznościowych.

Co publikować: Artykuły blogowe z uwzględnieniem zasad SEO, filmy na YouTube, podcasty i treści tworzone bezpośrednio pod social media (generują ruch na stronie i zwiększają zasięgi).

 

Środkowa część lejka

Osoby zapisane na newsletter i śledzące Twoje profile społecznościowe są odbiorcami, z którymi budujesz relację, które się angażują i są potencjalnymi klientami. Na tym etapie koniecznie zwiększaj jakość treści, którą udostępniasz im mailowo, by ciągle czuli, że warto było dać Ci szansę.

Co publikować: Treści obszerniejsze, kompleksowe (np. serie filmów , przeznaczone dla listy mailingowej, narzędzia, prowadzenie webinariów. Wykorzystuj te treści do zachęcania kolejnych osób, by zapisały się na email poprzez bloga.

 

Dolna część lejka

Składa się z osób, z którymi zbudowałeś relację, masz ich zaufanie i które są gotowe do zakupu. To niewielki odsetek wszystkich odwiedzających Twój blog, dlatego musisz o nich dbać dostarczając świetną treść, odpowiadając na emaile, będąc aktywnym w social mediach i oczywiście sprzedawać wartościowe produkty.

Co publikować: Opinie na temat produktu i porównania z innymi produktami, historie sukcesu klientów, webinaria, promocje i sprzedaż.

 

Najprościej rzecz ujmując, Twoim zadaniem jest ciągłe:

  • dostarczanie świeżej, jakościowej treści dopasowanej do czytelnika
  • utrzymywanie i rozwijanie relacji poprzez mailingi
  • utrzymywanie i rozwijanie relacji poprzez media społecznościowe
  • budowanie zaufania poprzez powyższe działania, by zachęcać do sprzedaży
  • jednocześnie rozwiewając wątpliwości i obiekcje potencjalnych klientów

 

Jak bloger może zarabiać na swojej liście?

Nie starczyłoby miejsca, by omówić wszystkie metody zarabiania na blogu i wyjaśnić, jak możesz je wdrożyć. Ze względu na tematykę wpisu nie omawiam tutaj też metod zarabiania takich, jak reklamy Adsense, ponieważ nie są związane z email marketingiem. Te najbardziej dochodowe, w których własna lista mailingowa przynosi największe korzyści to:

 

Programy partnerskie

Czyli polecanie produktów innych firm w zamian za prowizję od sprzedaży. To bardzo wygodny sposób zarabiania na blogu, ponieważ nie wymaga od Ciebie prowadzenia biznesu, czy tworzenia i wysyłania produktu samemu. System opiera się o przeprowadzanie czytelników na strony firm poprzez linki partnerskie, które za pomocą plików cookies “wiążą” klienta z Twoim kontem i przyznają Ci prowizję, gdy zakupi produkt.

 

Własne produkty i usługi

To często najbardziej opłacalna, ale także najbardziej wymagająca forma zarabiania na blogach. Możesz założyć biznes związany z treścią Twojego bloga i sprzedawać produkty swoim czytelnikom. To sposób zarabiania stosowany najczęściej w celu sprzedaży produktów informacyjnych (ebooków, kursów online) i usług (np. coaching, tworzenie stron internetowych, doradztwo biznesowe itp).

 

Samodzielna sprzedaż

Polega na założeniu sklepu internetowego i sprzedaży za pomocą bloga oraz listy mailingowej. Dla zdecydowanej większości blogerów jest to niemal nieosiągalne czasowo (gdy robią wszystko sami) lub finansowo (gdy muszą zatrudniać zespół), jednak niektórym się udaje.

Przekonaj się sam, że email marketing i własna lista mailingowa to zdecydowanie świetne i bardzo efektywne narzędzie do monetyzowania działalności bloga. Dzięki regularnej i wartościowej komunikacji, wysyłanej na skrzynki Twoich stałych czytelników zbudujesz zaufanie, które kolejno może zaprocentować biznesowo.

 

Autor: Grzegorz Gajcy, Content Designer, FreshMail

Wasze komentarze (10)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • Raf Joz

    A czy w kontekście RODO i ochrony danych osobowych nie istnieje przypadkiem ryzyko, że odbiorca e-maila uzna takie działanie za sprzeczne z prawem? Czy klauzule "zaznaczane" przy zapisie na taką listę są wystarczające i uprawniają do regularnego wysyłania korespondencji?

    aquaress.pl

    2018-07-24, 05:18
  • Autor12

    Powiem szczerze ze często czytam poradniki na temat skutecznego blogowania i docierania do czytelników ale tak szczegółowego wręcz podręcznika blogera nie znalazłem jeszcze.
    to jest wręcz instrukcja

    autor12.pl

    2017-02-26, 21:39
  • Krzysiek

    Szukałem ostatnio jakiegoś rozwiązania wspomagającego email marketing, FreshMaila bardzo dobrze się sprawdza.

    drewnobudowlane.com.pl

    2017-01-31, 19:53
  • Szczepan

    ciekawy artykuł :) bardzo się przyda

    drewno-schody-projekt.pl

    2016-12-08, 17:27
  • -- Zablokowany --

    Komentarz został zablokowany przez redakcję

    2016-10-21, 12:31
  • Roman

    Świetny artykuł dający kilka dobrych , nowych pomysłów jak wykorzystać i rozbudować swoją bazę :) Dzieki

    kolmet-radomsko.pl

    2016-07-09, 12:16
  • Grzegorz Gajcy

    @Igorex

    Oczywiście :) Jeśli baza jest zebrana zgodnie z prawem (polecam lekturę strony giodo.gov.pl) i forumowicze wyrażają zgodę na wysyłanie im informacji handlowej, to zarabianie na tego typu liście jest możliwe. Warto najpierw "rozgrzać" bazę forumowiczów i przyzwyczajać ich stopniowo do tego, że będą otrzymywali mailingi, zadawać im pytania, oferować świetną treść (poradniki, nowinki branżowe itp).

    Takie nieaktywne bazy (jeśli mailingi do nich nie były wysyłane) można pobudzać do życia stosując metody opisane przez nas w tym artykule:

    https://freshmail.pl/blog/lista-mailingowa-odzyskaj-nieaktywnych-odbiorcow-p2/

    Aby zobaczyć, jak robią to inni polecam rejestrację m.in. na forum Pozycjonowanie i optymalizacja (forum.optymalizacja.com). Co pewien czas przychodzą mailingi z promocjami, ofertami związanymi z tematyką forum. Nikt się o to nie obraża, a właściciel nieźle zarabia :)

    Grzegorz Gajcy z FreshMail

    2016-06-14, 08:39
  • Igorex

    Na liście mailingowej forum też można zarobić?

    biznes.it

    2016-06-13, 19:37
  • Grzegorz Gajcy

    @DentiMedical,

    Dziękuję za miłe słowo :) Faktycznie, w tym artykule skupiłem się na kwestii zachęcenia do zapisu oraz na przeprowadzaniu czytelników przez lejek marketingowy, ale nic straconego.

    Jeśli chodzi o wtyczki do Wordpressa wspomagające email marketing, to opisuję je w świeżym, dziś opublikowanym artykule :)

    3 najprostsze sposoby na zbieranie listy mailingowej - uzupełnienie tego, co znajdziecie powyżej:

    https://freshmail.pl/blog/zbieranie-listy-mailingowej-3-najprostsze-metody/

    Zapraszam do czytania, w razie pytań również chętnie odpowiem,
    Grzegorz Gajcy z FreshMail

    2016-06-13, 16:37
  • DentiMedical

    Super artykuł! Ciekawie opisane sposoby zachęcenia użytkownika do zapisania się na listę mailingową. Zabrakło mi tylko wymienienia proponowanych wtyczek do np. WordPressa (jako najpopularniejszego systemu CMS), które odpowiadają za zbieranie adresów mailowych klientów. Plus dla Was za propozycję FreshMaila jako kompleksowego systemu do e-mail marketingu :)

    dentimedical.pl

    2016-06-13, 14:09
Polecane artykuły
Zarabianie na blogu
Jak zarabiać na blogu? 6 przepisów na zarabianie na blogu w 2024!

Twórca, który zakłada bloga, chciałby dzielić się ze swoimi czytelnikami ciekawymi treściami, zyskać popularność i renomę w branży. Wraz z sukcesami internetowego dziennika pojawia się coraz większa rozpoznawalność i liczniejsze propozycje współpracy ze strony marek. Przyglądamy się blogosferze pod kątem finansowym – jak zarabiać na blogu? Sprawdź 6 sposób na generowanie przychodów dzięki prowadzaniu bloga!