Panda, Pingwin i inne zmiany w wyszukiwarce Google

Zaktualizowano: 2014-05-27
Pingwin 2.0 i inne algorytmy Google
W ostatnich latach możemy zaobserwować niepokojący wzrost częstotliwości wydawania kolejnych uaktualnień algorytmów wyszukiwania w Google. Do walki ze specjalistami z branży SEO Google posyła swoje pozornie sympatyczne zwierzęta: Pandę, Pingwina i Kolibra. Czym różnią się między sobą i jak z nimi walczyć?
Zacznij publikować już dziś!
Zarejestruj się bezpłatnie

Panda

algorytm panda

Czego dotyczy?

Głównym zadaniem Pandy miało być ukaranie stron o niskiej jakości, które nie niosą realnej wartości dla użytkownika (tak brzmiało oficjalne stanowisko Google). Oberwało się przede wszystkim różnego rodzaju spamowym stronom ze sztucznie generowanymi treściami. W przypadku dużych serwisów największe spadki widoczności w wyszukiwarce odnotowały serwisy, które posiadały dużą liczbe zduplikowanych treści i stron nieprzydatnych użytkownikom. Co ważne, Panda dotyczy całego portalu – jeżeli w obrębie serwisu znajduje się istotna część stron z treścią niskiej jakości, to spadki widoczności w wyszukiwarce dotykają całej witryny.
 

Jak bronić się przed Pandą?

Panda skupia się na kwestiach on-site, a więc zmiany powinny być związane przede wszystkim z jakością treści na stronie. Przygotowanie strony na nadejście Pandy to głównie analiza SEO on-site.

  • gruntownie przejrzyj swój serwis w poszukiwaniu stron z treścią niskiej jakości, generowaną automatycznie
  • sprawdź, czy strony nie są przeoptymalizowane
  • przeanalizuj serwis pod kątem obecności stron bez żadnej treści
  • pozbądź się stron ze zduplikowaną treścią
     

Daty kolejnych wydań

Wersja algorytmu Data wydania
Panda 1.0 24.02.2011
Panda 2.0(wszystkie anglojęzyczne państwa) 11.04.2011
Panda 2.1 09.05.2011
Panda 2.2 18.06.2011
Panda 2.3 22.07.2011
Panda 2.4(cały świat) 08.2011
Panda 2.5 28.09.2011
Panda 2.5.1 09.10.2011
Panda 2.5.2 13.10.2011
Panda 2.5.3 19.10.2011
Panda 3.1 18.11.2011
Panda 3.2 15.01.2012
Panda 3.3 26.02.2012
Panda 3.4 23.03.2012
Panda 3.5 19.04.2012
Panda 3.6 27.04.2012
Panda 3.7 08.06.2012
Panda 3.8 25.06.2012
Panda 3.9 24.07.2012
Panda 3.9.1 20.08.2012
Panda 3.9.2 18.09.2012
Panda 4.0 20.05.2014
Panda 4.1 23.09.2014
Panda 4.2 18.07.2015

 

Pingwin

algorytm pingwin

Czego dotyczy

Oficjalne oświadczenie Google na temat algorytmu Pingwin mówi, że jest to algorytm, który celuje w webspam i ukarane będą strony naruszające wskazówki Google dla Webmasterów.
Wnioski zebrane przez specjalistów SEO z całego świata są jednoznaczne, Pingwin karze strony, które mają nienaturalny profil linków, dużą ilość linków pochodzących z zaspamowanych miejsc, korzystają z technik BHS.
 

Jak bronić się przed Pingwinem?

Jako że Pingwin jest algorytmem dotyczącym linków, skupić powinniśmy się przede wszystkim na oczyszczaniu szkodliwych przekierowań.

  • zaprzestań z korzystania z typowo spamerskich technik pozyskiwania linków
  • popraw profil linków (mniejszy udział linków exact match)
  • usuń lub zgłoś do Disavow szkodliwe linki (ze zoptymalizowanym anchor textem)
     

Daty kolejnych wydań

Wersja algorytmu Data wydania
Pingwin 1.0 24.04.2012
Pingiwin 1.1 25.05.2012
Pingwin 2.0 22.05.2013
Pingwin 2.1 04.10.2013
Pingwin 3.0 17.10.2014
Pingwin 4.0 23.09.2016

 

Koliber

algorytm koliber

Czego dotyczy

W odróżnieniu od Pandy i Pingwina, Koliber jest zupełnie innym – nowym algorytmem wyszukiwania, a nie tylko jego aktualizacją. Główna różnica, która odróżnia go od poprzedniego algorytmu wyszukiwania, ma polegać na lepszym zrozumieniu synonimów oraz kontekstu wyszukiwania. Najogólniej mówiąc, algorytm ma lepiej zrozumieć czego szuka użytkownik, przykładając większą wagę do poszczególnych słów składowych zdania. Weźmy przykładowe zapytanie Gdzie mogę kupić iphone 4s?. Dotychczasowy silnik wyszukiwarki próbował dopasować przede wszystkim strony, które zawierają w treści wymienione słowa. Nowy algorytm Kolbier próbuje zrozumieć sens tego zapytania, tak aby podać najlepsze sugestie, analizując również lokalizację użytkownika (jeżeli taka jest udostępniana).
 

Daty kolejnych wydań

Data wprowadzenia Kolibra – 30.08.2013
 

Co powinieneś poprawić?

W celu lepszego dostosowania strony do algorytmu Koliber warto pamiętać znacznikach semantynczych, które pozwalają wyszukiwarce lepiej rozumieć strukturę strony, oraz o treściach zoptymalizowanych odpowiednio pod zapytania long tail.

  • dodaj znaczniki Autorship na swojej stronie
  • dodaj znaczniki schema.org
  • rozwiń treści w formie FAQ, Q&A.
     

Inne aktualizacje wyszukiwarki Google

Poza opisanymi powyżej trzema zwierzętami w historii wyszukiwarki Google pojawiło się wiele innych znaczących aktualizacji. Oto te najważniejsze:

  • Wprowadzenie Supplemental Index (wrzesień 2003)
    Google wprowadziło dodatkowy indeks w wyszukiwarce, dzięki czemu było w stanie indeksować większą liczbę treści, jednocześnie nie tracąc na wydajności
     
  • Wprowadzenie wyników spersonalizowanych (czerwiec 2005)
    Dzięki personalizacji wyników odwiedzane przez nas wcześniej strony zaczęły częściej wyświetlać się nam w wynikach wyszukiwania. Historia wyszukiwania stała się także pomocą przy ustalaniu właściwej intencji użytkownika w przypadku wpisywania wieloznacznych haseł.
     
  • Wprowadzenie sugestii przy wpisywaniu haseł do wyszukiwania (sierpień 2008)
    Wyszukiwanie zostało wzbogacone o podawanie sugestii w czasie wpisywania poszukiwanego hasła do wyszukiwarki.
     
  • Caffeine (czerwiec 2010)
    Zmiana dotycząca głównie wydajności indeksowania i przeszukiwania sieci przez Googleboty. Efektem miał być indeks wyszukiwania „świeższy” o 50%
     
  • Social Signals (grudzień 2010)
    Google oficjalnie ogłosiło, że używa sygnałów z Social Media (Facebook, Twitter) do ustalania rankingów
     
  • Schema.org (czerwiec 2011)
    Swoje wsparcie dla projektu schema.org – standardu oznaczania danych strukturalnych – ogłaszają Google, Yahoo i Microsoft
     
  • Top Heavy (styczeń 2012)
    Ukarane zostały serwisy, w których powierzchnia reklamowa zajmowała dużą część pierwszego ekranu strony głównej (widoczną bez przewijania strony)
     
  • Venice (luty 2012)
    Zmiana w algorytmie, która przyczyniła się do lokalizacji wyników wyszukiwania (pokazywania innych wyników w zależności od lokalizacji szukającego.
     
  • Knowledge Graph (maj 2012)
    Wprowadzenie grafu wiedzy wyświetlającego dodatkowe informacje o osobach, miejscach i rzeczach. Duży krok w kierunku wyszukiwania semantycznego.
     
  • EMD Update (wrzesień 2012)
    Domeny ze słowem kluczym w nazwie straciły na wartości, widocznie obniżyła się również ich widoczność w wynikach wyszukiwania.
     
  • Domain Crowding (maj 2013)
    Zmiana polegająca na ograniczeniu pojawiania się tej samej domeny kilkukrotnie na jednej stronie wyników wyszukiwania.
     
  • Payday Loan (czerwiec 2013)
    Aktualizacja algorytmu dotycząca fraz kluczowych, przy pozycjonowaniu których używa się najczęściej technik spamerskich. Były to frazy głównie związane z pożyczkami oraz pornografią.
  • Autor: Karol Soja

    Head of SEO w Vestigio

    vestigio.agency

    Fan tabelek i wykresów, analiza danych to jego ulubiona część SEO. W branży od 2012 roku, przed Vestigio zdobywał doświadczenie w Money.pl, Wirtualnej Polsce, Eactive. W życiu codziennym entuzjasta biohackingu i sportów zimowych.

Wasze komentarze (8)
Redakcja WhitePress zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

Administratorem danych osobowych osób korzystających ze strony internetowej whitepress.com i wszystkich jej podstron (dalej: Serwis) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) jest wspólnie „WhitePress” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku – Białej przy ul. Legionów 26/28, wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bielsku – Białej, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000651339, NIP: 9372667797, REGON: 243400145 oraz pozostałe spółki z Grupy WhitePress (dalej łącznie: Administrator).

Dokonując zapisu na newsletter wyrażacie Państwo zgodę na przesyłanie informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w szczególności poczty elektronicznej, dotyczących marketingu bezpośredniego usług i towarów oferowanych przez WhitePress sp. z o.o. oraz jej zaufanych partnerów handlowych, zainteresowanych marketingiem własnych towarów lub usług. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych uzasadniony interes Administratora oraz jego partnerów (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

W każdym momencie przysługuje Państwu możliwość wycofania zgody na przetwarzanie Państwa danych osobowych w celach marketingowych. Więcej informacji na temat przetwarzania oraz podstaw przetwarzania Państwa danych osobowych, w tym przysługujących Państwu uprawnień, znajdziecie Państwo w naszej Polityce prywatności.

Czytaj całość
  • Artur

    Bardzo fajny artykuł, dzięki któremu można się dowiedzieć na czym trzeba się skupić. Szkoda, że nie jest aktualizowany.

    hotlot.pl

    2020-05-31, 03:13
  • Grzesiek

    Nom Google nie śpi :) to co dzisiaj jest dobre za tydzień może być problemem. :)

    grzegorzlatkowski.pl

    2018-06-18, 16:52
  • Roman

    Bardzo interesujący artykuł, świetnie opisujący aktualizację w algorytmie Google. Ciekawe co nowego w roku 2017 jeszcze wujek Google wymyśli?

    chwilunia.pl

    2017-09-10, 16:19
  • Forex Trader

    Kilka dni temu miała miejsce nowa aktualizacja. Zresztą sami sprawdźcie site waszych stron. Od kilku dni da się zaobserwować znaczne zmiany pozycji.

    monitorfx.pl

    2016-09-29, 20:53
  • Roman

    Ostatnio czytałem, że do grona googlowskich zwierzaków dołączył nowy - opos!

    semkonsultant.pl

    2016-09-29, 10:13
  • Dawid

    Tak naprawdę w większości przypadków zdobycie linków naturalnych jest w zasadzie niemożliwe. W 2005 roku stworzyłem stronę internetową pewnego znanego zespołu europejskiego, jest to jedyna strona o tej grupie w Polsce. Do dzisiaj naturalnych linków można policzyć na palcach jednej ręki - na kilku blogach fanów.

    ludio.pl

    2016-05-11, 22:20
  • tommy

    Myślę, że algorytm Panda wyczerpał już temat optymalizacji strony. Ciężko będzie wymyślić coś nowego. Jednak co do Pingwina mam złe obawy. Karanie spamerskich sposobów na zdobywanie linków popieram w 100% - teraz trzeba się trochę wysilić, aby zdobyć pozycje. Jednak karanie linków z artykułów sponsorowanych to krok w stronę zablokowania czegokolwiek. Dojdzie w końcu do tego, że linki przychodzące w ogóle nie będą się liczyć w ocenie pozycji. TOP-y będą zaś przydzielane na podstawie wielkości przelewów. Pozdrawiam.

    tukupie.pl

    2016-04-25, 16:55
  • Łukasz

    Bardzo przydatny artykuł porównujący wszystkie uaktualnienia algorytmu Google. Ciekawe jakie nowe zwierzątko wymyśli nam Google i czego może dotyczyć? Pozdrawiam!

    seowebdesign.pl

    2015-01-11, 23:50
Polecane artykuły
pozycjonowanie w Google Maps
Jak pozycjonować firmę w mapach Google?

Jeśli prowadzisz działalność w Internecie, szczególnie na poziomie lokalnym, wiedz, że nie możesz się obyć bez wizytówki w Google. Jednak samo jej stworzenie to dopiero początek. Sekret tkwi w skutecznym pozycjonowaniu firmy w mapach Google. Dowiedz się, jak krok po kroku zoptymalizować swoją wizytówkę, aby zwiększyć liczbę klientów, poprawić wskaźnik konwersji i wyróżnić swój biznes w sieci!

Google Helpful Content
Jak tworzyć treści zgodne z Google Helpful Content?

Helpful Content to system oceniania treści wprowadzony w sierpniu 2022, który ma na celu premiować wartościowe treści odpowiadające na pytania użytkowników. W marcu 2024 system został włączony do głównego algorytmu Google. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć, aby tworzyć treści zgodne z wytycznymi Helpful Content i jak najnowsza aktualizacja może wpłynąć na widoczność strony w wyszukiwarce.

checklista seo
Checklista SEO: Twój przewodnik po optymalizacji stron

Nie istnieje jedna uniwersalna strategia SEO, która działałaby dla każdej strony i w każdych warunkach. Mimo to, jeśli zajmiesz się elementami wymienionymi w tym artykule, będziesz na dobrej drodze do wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. A jeśli dopiero zaczynasz przygodę z optymalizacją stron, znajdziesz tutaj informacje o tym, jakie kroki powinieneś wykonać. Sprawdź naszą checklistę SEO, by samodzielnie zweryfikować najważniejsze elementy twojej witryny!